Selamat datang ke Videoblog Panduan Pengurusan Masa!

Blog ini disusun khusus untuk peminat pengurusan masa yang inginkan panduan & tips pengurusan masa yang percuma, mudah, ringkas atau murah. Dalam blog ini, anda akan dipaparkan dengan video teknik pengurusan masa disertakan tips dan panduan praktikal untuk latihan pengurusan masa. Untuk makluman anda, tips & panduan pengurusan masa dalam blog ini akan sentiasa dikemaskini dengan tips & video pengurusan masa terbaru untuk kemudahan anda.

Selamat Berjaya dalam pengurusan masa!

Pengurusan Masa Meningkatkan Productivity





Video ini akan membincangkan pengurusan masa yang boleh anda buat dalam hidup anda untuk meningkatkan productiviti dan berkerja secara optimum – ini menbolehkan anda menpunyai masa yang lebih untuk kegiatan luar dan mengurangkan masa di office.

Pengurusan masa sebenarnya pasal hidup secara optimum.

Bila berkata pasal hidup secara optimium, saya ambil contoh dari Pareto Principle. Juga dikenali sebagai 80-20 peraturan, Italian economist Vilfredo Pareto menbuat pemerhatian pada tahun 1906, 80% tanah di Itali dimiliki 20% dari populasinya. Beliau juga menbawa peraturan ini selangkah lagi iaitu dengan 20% dari kacang pods di ladangnya menpunyai 80% kacang.
Ini menjadi keadaan yang biasa dalam perniagaan dimana 80% jualan datang dari 20% pelanggan. Secara kasarnya 80% usaha anda adalah datang dari 20% aktiviti anda.

Idea Pareto Principle dalam buku ‘The 4-Hour Workweek’ menjadi bestselling oleh Tim Ferris. Ferris juga mencadangkan bahawa kita perlu focus 20% dari aktiviti harian dan ia akan menyumbang 80% kepada pendapatan kita. Pengurusan masa adalah mengenai hidup secara optimum dan maksimum – focus pada apa yang penting: ambil keputusan yang baik, dan yang tidak berikan hasil kita hentikan. 

Pengurusan masa = Hidup secara optimum
So make every second count. For you and I only have time for one life.

No comments:

Post a Comment