Selamat datang ke Videoblog Panduan Pengurusan Masa!

Blog ini disusun khusus untuk peminat pengurusan masa yang inginkan panduan & tips pengurusan masa yang percuma, mudah, ringkas atau murah. Dalam blog ini, anda akan dipaparkan dengan video teknik pengurusan masa disertakan tips dan panduan praktikal untuk latihan pengurusan masa. Untuk makluman anda, tips & panduan pengurusan masa dalam blog ini akan sentiasa dikemaskini dengan tips & video pengurusan masa terbaru untuk kemudahan anda.

Selamat Berjaya dalam pengurusan masa!

Bijak Dalam Pengurusan Masa Semasa berkerja



 Satu skill yang perlu ada pada setiap ketua adalah pengurusan masa. Orang yang menggunakan skill ini akan mencapai semua benda yang diidamkan didalam hidup, dari perniagaan hingga ke sukan.

Bijak dalam pengurusan masa akan menbolehkan anda dalam penguasaan hidup; ia menbolehkan anda bertindak mengawal keadaan dan bukan keadaan yang mengawal anda. Bila keadaan mengawal anda, sudah tentu kamu dalam stress dan tidak bersedia. Sebaliknya, jika kamu mengawal keadaan. Kamu dapat bertindak seperti mana dirancang dan bertindak secara optimum.

Akhirnya apa yang penting dalam pengurusan masa adalah focus pada keputusannya. Kebanyakkan orang sibuk dalam kegiatan seharian, tapi apa yang hendak dicapai adalah sedikit. Ini disebabkan kerana mereka tidak focus pada benda yang betul.

Pengurusan Masa dan Stress
Adakah kamu stress sebab kamu tidak dapat menbuat perkara yang begitu penting? Adakah pengurusan masa anda menyebabkan anda dalam stress emosi, fisikal dan mental? Jangan risau, saya tahu bagaimana kamu rasa.

Pengurusan masa dan pengurusan stress adalah saling berkaitan. Contoh: jika kamu tidak dapat menyiapkan sesuatu perkara penting – reaksi ini akan menyebabkan stress.
Apa yang perlu kamu lakukan adalah lihat semula cara pengurusan masa kamu sekarang dan menilai semula jika kamu mengalami stress.

Tips pengurusan masa yang baik untuk menbantu anda dalam mengurangkan stress.
1. Apabila kamu menyiapkan sesuatu perkara, ia tentu akan kamu berasa lega.
Bila kamu kata kamu akan melakukan sesuatu, kamu akan terasa dedikasi dan bila kamu tidak dedikasi siapkannya, itu sudah tentu menyebabkan stress. Secara umumnya, kita tidak suka orang yang tidak menyiapkannya seperti dirancangkan dan kadang-kala kita juga melakukannya. Kita patut bertindak seperti berasa malu dan benci pada tabiat buruk ini.

2 cara pengurusan masa yang dapat menbantu mengawal stress anda.
1. Siapkan sesuatu perkara dan kamu akan berasa lega.
2. Kekalkan dan meningkatkan motivasi kamu.

Kedua-dua cara ini adalah penting dalam mengurangkan stress dan bijak pengurusan masa anda. Kamu perlu lakukan terlebih dahulu perkara penting dan siapkannya, ini akan membantu anda mengeluarkannya dari kepala anda dan berikannya masa untuk relax.

No comments:

Post a Comment